Lukion teatterimatkalla, muistaakseni vuonna 2001, annoin
kaikille kanssakilpailijoille kunnon selkäsaunan urheilutietovisassa. Olin ylpeä
itsestäni ja kuvittelin, että viimeistään nyt olin tehnyt lähtemättömän vaikutuksen kaikkiin tietämykselläni. Käärin hihojani ylös ja nojasin
tyytyväisenä rennosti taaksepäin.
Pian kuitenkin kävi ilmi, että olin kuvitellut liikoja. Ennen
palaamistaan omalle tuolilleen luokan priimustyttö tokaisi kylmästi: ”Ei
urheilusta tarvitsekaan tietää mitään”.
Olisin voinut kuitata sen pelkkänä huonon häviäjän katkerana
kommenttina, mutta asia jäi kaivertamaan mieltäni. Mietin, että olinko
tankannut urheilustatistiikkaa päähäni aivan turhaan kaikki nuo vuodet, jos
kerran sillä ei tehtykään vaikutusta vastakkaiseen sukupuoleen. Jos urheilusta
ei tarvinnut tietää mitään, niin mistä sitten tarvitsi? Musiikista? Historiasta? Filosofiasta?
Fysiikasta? Matematiikasta? Vai kenties kirjallisuudesta?
Kysymykseeni ei löytynyt vastausta internetistä (ehkä nyt jo
löytyisi, en ole kokeillut), eikä lähipiirissäni ollut ketään uskottavaa
auktoriteettia jolta kysyä, joten jouduin tyytymään hakuammuntaan. Kävelin
Kuopion pääkirjastoon, asettauduin huolellisesti pääsalin keskipisteeseen,
suljin silmäni ja rupesin pyörimään ympyrää. Laskettuani mielessäni kymmeneen
lopetin pyörimisen, nostin oikean käteni 90 asteen kulmaan osoittamaan
kulkusuuntaa ja kävelin kohti ensimmäistä vastaantulevaa hyllyä. ”Numero 30,
valtio-oppi, politiikka” luki hyllyssä. ”Lupaavaa”, muistan ajatelleeni.
Ainakin tarpeeksi kaukana siihenastisesta mukavuus- ja vahvuusalueeltani,
hyllystä numero 79 – liikunta, urheilu, leikit ja pelit.
Aloitin järjestelmällisen opiskelun. Lähdin liikkeelle
perusteista Heikki Paloheimon ja Matti Wikbergin kirjoittaman Politiikan perusteet
–kirjan avulla. Samainen kirja johdatti minut yliopistoon, jossa varsin pian
siirryinkin jo nauttimaan huomattavasti kovempaa kamaa. Luin läpi suomalaisia
klassikoita Janssonista Paastelaan, Borgista Paloseen, opiskelin poliittista
historiaa, poliittista kansalaistoimintaa, poliittisen tyylin taitoa, globaalia
poliittista toimintaa, poliittisia järjestelmiä ja perehdyin Euroopan
yhdentymiseen. Ymmärtääkseni paremmin valtioiden oikeudellista ja taloudellista
perustaa nautin välipalaksi oikeusteoriaa, julkis- ja yksityisoikeutta,
vero-oikeutta sekä kansantaloustiedettä. Poliittisen filosofian
Aristoteleineen, Platoneineen, Webereineen ja Arendteineen jätin viimeiseksi
herkkupalaksi, jälkiruoaksi. Niiden pohjalta loin itselleni omaa ajatteluani suuntaavien perusteltujen
väitteiden systemaattisen kokonaisuuden, jota maailmankuvaksikin kutsutaan
(saks. Weltanschauung).
Kaikkeen tähän paloi aikaa kuusi vuotta. Siitä olisi saanut erittäin
pitkän rockymaisen treenimontaasin johonkin elokuvaan – Hattori Hanzo valmisti
kuuluisat miekkansa huomattavasti lyhyemmässä ajassa – joten sen huomioon
ottaen lienee vähintään ymmärrettävää, että jätin yliopiston ovet taakseni
takki auki. Oli tullut aika näyttää maailmalle mitä osasin.
Valitsin ensimmäisiksi kohteekseni työnantajat. Soitin
muutamalle ja sovin pari tapaamista. Tapaamisissa kerroin laaja-alaisista
politiikan ja kansainvälisten suhteiden opinnoistani, korostin monipuolista kielitaitoani
ja klassista humanistista sivistystäni. Näytteeksi kerroin muutaman anekdootin
Rooman imperiumin hajoamisesta, siteerasin Platonia ja Herakleitosta kytkemällä
heidän ajatuksensa nykyaikaan parin ajankohtaisen esimerkin avulla. Lopuksi
korostin vielä olevani erittäin hyvä hahmottamaan laajoja kokonaisuuksia ja
esimerkillinen tiimipelaaja.
”Mielenkiintoista. Hyvin mielenkiintoista, Hannu[han se
oli?], tuo sinun osaamisesi”, vastasivat työnantajat markkinointipuheeseeni. ”Haluaisimme
kuitenkin esittää sinulle muutaman kysymyksen: Ensinnäkin osaatko käyttää Exceliä?
Tässä työssä on tosi tosi tärkeetä osata käyttää näppärästi Exceliä. Nykyisin
melkein kaikki tehdään Excelillä. Osaathan sinä?"
”Toiseksi kai sinulla on kokemusta projektihakemusten ja
raporttien kirjoittamisesta? Ja nettisivujen päivittämisestä? Ja
sidosryhmäyhteistyöstä? Ja asiakasrajapinnoilla toimimisesta tai SOMEsta?
Kaikki on nykyisin SOMEssa. Tiedäthän sen Hannu!”
”Nää on ne tärkeimmät
jutut tämän työn kannalta. Tuo sinun yleissivistyshässäkkä on tosi
mielenkiintoista, mutta politiikka, comoon, eihän siitä nyt tarvitsekaan tietää
mitään.”
Vesiperä. Mutta en luovuttanut. Jatkoin samalta istumalta
eräisiin bileisiin ja päätin, että hurmaan siellä kaikki politiikan
tietämykselläni.
Heti sisään päästyäni painelin suoraan boolikulholle ja
aloitin yhteiskunnallis-poliittisen keskustelun ensimmäisten vastaantulijoiden
kanssa. Kerroin juuri lukeneeni Tommi Uschanovin Suuren Kaalihuijauksen ja järkyttyneeni ihmisten yhteiskunnallisen
tietämättömyyden syvyydestä. Yhtä kirjan kirkkainta ajatusta mukaillen
korostin, että mielestäni tietämättömyyden pääsyy ei ole ihmisten pahuus tai
tyhmyys vaan tietämättömyys omasta tietämättömyydestä – sekä sen syvyydestä
että niistä alueista, joille se ulottuu. Ehdotin ratkaisuksi
demokratiakasvatuksen tehostamista peruskoulun opintosuunnitelmissa ja
yhteiskunnalliset myytinmurtajat televisio-ohjelman perustamista. Niiden avulla voitaisiin murtaa sitkeimpiä kansan keskuudessa kulkevia vääriä uskomuksia. Loppuun
vielä kevensin tunnelmaa naureskelemalla perussuomalaisten kannattajille, jotka
korostavat maan tavan tärkeyttä, mutta joilla ei ole tilastojen perusteella hajuakaan siitä,
mikä tuo maan tapa on (2/3 heistä on huonommat perustiedo politiikastat, kuin suomalaisilla keskimäärin) . ”Tulee väkisin mieleen Einsteinin toteamus, että on
olemassa vain kaksi ääretöntä asiaa – universumi ja ihmisten typeryys”, totesin
alleviivaavasti aloittaakseni keskustelun.
Tyyppi Y: ”Heh, joo, aivan aivan. Toi on tosi…Hei eiks tää
biisi oo Olavi Uusivirran uudelta albumilta?”
Tyyppi X: ”On joo. Oodi ilolle. Helmi levy. Mä en oo aiemmin
tykänny sen Uusivirran touhuista, mut mut…tää on kyllä hyvä.”
Tyyppi Y: ”Joo, tosi raikasta uutta kotimaista. Hei,
pitäiskö hakee hiukka lisää naksuja.”
Tyyppi Z: ”Hei joo, ehdottomasti, lisää naksuja… ja ehkä
pari märkää. Röh röh, hehehehee.”
Ja niin Y, X ja Z lähtivät kohti olohuonetta ja jättivät
minut tuijottelemaan kengänkärkiäni. Seisoin hiljaa paikallani ja yritin toipua
keskustelunavaukseni totaalisesta sivuuttamisesta. Hetken kuluttua kävelin
heidän perässään olohuoneeseen. Siellä osa juhlaväestä seurasi kiinnostuneena
hiekkapestyihin farkkuihin, vaaleanpunaiseen Tommy Hilfigerin neuleeseen ja
mustiin Adidaksen tennissukkiin pukeutuneen insinöörin esitelmää erilaisista kotiteatteri-systeemeistä.
Vieressä tyttöporukka keskusteli innostuneesti keittiökaapiston ovista, niiden
vetimistä ja värivalinnoista. Taustalla auki olleesta teeveestä tuli Huvila
& Huussi. Seinällä oli tuoreimman Idols-voittajan juliste.
Käännyin hiljaa pois, hain takkini naulasta ja kävelin
kadulle. Tiesin haukanneeni paskaa, kuuden vuoden verran.
Hain lohtua kirjallisuudesta. Tein zeniläisen egotripin Pirsigin
Moottoripyörän kunnossapidon
matkassa, tunsin itseinhoa J.M. Coetzeen omaelämänkerrallisten romaanien
parissa, itkin maailman pahuutta Stefan Zweigin kanssa. Lopulta Dostojevskin ja
Flaubertin matkassa sukelsin niin syvälle ihmisen sieluun, että en meinannut päästä
takaisin pinnalle. Ymmärsin, että elämä oli pohjimmiltaan rumaa ja
tarkoituksetonta, aina kaukana mielikuvituksen luomista ihanteista, ja juuri
siksi rakastuin kirjallisuuteen. Kirjallisuutta eivät tarvitse ne, jotka
rakastavat elämää. Sen salainen vetovoima on suunnattu niille, jotka tietävät,
että onnellisuutta ei ole olemassa. On vain onnellisuuden hetkiä, jotka tulevat
ja menevät.
Tässä mielessä kirjat todella ovat paljon vaarallisempia
kuin kovat huumeet, jotka pahimmassakin tapauksessa voivat tehdä ihmisestä vain
kuolleen. Kirjat voivat tehdä - Antti Nyleniä mukaillen - ihmisestä epänormaalin, tyytymättömän,
iskostamalla tämän mieleen epäterveen viihtymyksen kauneuteen ja totuuteen. Se
on elinikäinen vamma, johon ei ole muuta parannuskeinoa, kuin kirjoittaminen.
Niinpä
aloin kirjoittaa. Ensin pöytälaatikkoon, mutta varsin pian kyllästyin
kirjoittamaan vain itselleni ja perustin blogin nimimerkillä Herra Gägä. En kertonut siitä kenellekään. Tuotin rauhassa sisältöä ja ajattelin, että
kyllä ihmiset sen löytävät.
Eivät
löytäneet, joten laitoin puskaradion soimaan. Kehuin Herra Gägää vuolaasti
Suomi 24- ja Kaksplus – keskustelupalstoilla, liitin sen suosituimmille
blogilistoille ja jätin siitä vihjeitä Facebook-profiiliini. Lukijamäärät
kasvoivat, mutta tuskaisen hitaasti. Viimeisenä epätoivoisena keinona päätin
ruveta jakamaan juttujani statuspäivityksinä omalla Facebook-seinälläni. Se
toimi ja pikkuhiljaa blogini saavutti noin 100 hengen aktiivisen lukijakunnan. Sain
kaipaamiani Facebook-tykkäyksiä ja jopa ylistävää lukijapalautetta. Kehujen
myötä unohdin varsin nopeasti, kuinka alhaisin keinoin ne oli herutettu
laajennetulta kaveripiiriltä. Kaikki on sallittua sodassa ja Facebook-peukutusten
saalistuksessa.
Kehut
voimistivat narsismiani. Halusin jakaa kaikki ajatukseni ja tekemiseni kaikkien
kanssa, koska koin, että kaikki haluavat kuulla juuri niistä, eivätkä mistään
muusta. Päivitin Facebook-statuksiani monta kertaa päivässä, twiittasin tauotta
ja merkkasin itseni Foursquarella identiteettiäni pönkittäviin paikkoihin. Tavatessani
ystävieni kanssa toin tauoitta esille uniikkeja ajatuksiani, listasin lukemiani
kirjoja ja knoppailin oppineilla sitaateilla. Heidän haukottaville jutuilleen
ja turhanpäiväisille jorinoille taas viittasin kintaalla. Ei-oppineet analyysit
keskeytin tykkänään.
Kuvittelin
olevani poikkeuksellisen tyylikäs, älykäs ja sivistynyt tyyppi. Ja ajattelin
myös muiden ajattelevan niin.
Totuus
kuitenkin paljastui - kuinkas muutenkaan - kaljatuopin äärellä. Olin kutsunut
vanhan opiskelukaverini keskustaan kuuntelemaan listausta viimeaikoina
lukemistani kirjoista ja kehumaan syvällisiä ajatuksiani. Puolen tunnin verran
kaverini jaksoikin kuunnella ja nyökytellä kärsivällisesti monologilleni, mutta
sitten hänellä poltti kiinni perusteellisesti. Hän löi nyrkkinsä pöytään ja käski
minun pitää turpani kiinni. Seurasi avautuminen:
”Hannu,
kuuntele tarkkaan. Sinusta on tullut ihan helvetin rasittava saivartelija sen
jälkeen, kun hurahdit kirjallisuuteen. Olit toki rasittavan itsekeskeinen
tyyppi ennen sitäkin, mutta nykyisin sinun kanssa ei voi enää keskustella
normaalisti. Sinun pitää aina olla oikeassa, heittää fiksuin mielipide, saada sanoa
viimeinen sana. Ei sellaista jaksa kukaan.
Muistatko
sen Berliinin reissun? Meidän piti pysähtyä joka toisen rakennuksen kohdalla,
kun sulla sattui olemaan tietoa, että se ja se arkkitehti on suunnitellut tämän
rakennuksen, joka on sitä ja sitä tyyliä ja jossa on asunut se ja se
kirjailija. Hirveetä nimien pudottelua! Mikset voi vaan nauttia siitä, että
rakennus on kaunis tai että keskustelu on hyvää? Miksi saivartelet ja
droppailet nimiä?
Oikeastaan
ainut asia mikä on noita sinun kirjallisuussaivarteluja rasittavampaa, on ne
sinun iänikuiset yhteiskunnallis-poliittiset analyysit. Sun pitäis liittyä
johonkin puolueeseen ja jauhaa siellä sitä poliittista scheissea. Normaalit
ihmiset on kiinnostuneita lätkästä, jalkapallosta, laajakuvatelevisioista,
sisustuksesta, matkustamisesta, kokkauksesta ja laulukilpailuista. Jos et usko,
avaa televisio. Vois tehdä ihan hyvää sulle.
Ja sun pitää hyväksyä se fakta, ettei politiikasta ja
kirjallisuudesta tarvitsekaan tietää mitään. Tervetuloa todellisuuteen!”
Kirjoituksen olisi pitänyt ehdottomasti päättyä, siihen kuinka tärkeää urheilutietoviisaus on. Ja ympyrä sulkeutuu...
VastaaPoista-AK