“The most
essential gift for a good writer is a build-in, shock-proof shit detector.”
–
David Shields
George Orwell
luettelee esseessään Why I Write
neljä motiivia kirjoittamiselle, jotka hänen mukaansa yhdistävät hieman eri
painotuksin kaikkia kirjoittajia. Ne ovat:
- Raaka egoismi. Halu vaikuttaa viisaalta, olla puheenaiheena, jättää jälkensä historiaan.
- Esteettinen into. Kauneuden havaitseminen maailmassa, tai sanoissa ja niiden oikeassa järjestämisessä.
- Historiallinen käyttövoima. Halu nähdä asiat niin kuin ne ovat, löytää oikeat faktat ja säilöä ne jälkipolvia varten.
- Poliittiset tarkoitusperät – käyttäen sanaa poliittiset laajimmassa mahdollisessa merkityksessä. Halu työntää maailmaa tiettyyn suuntaan, muuttaa toisten ihmisten käsityksiä siitä, millaiseen yhteiskuntaan olisi pyrittävä.
Raaka egoismi on varmasti tärkeä luomisvoiman lähde
useimmille kirjoittajille. Harva jaksaisi naputella tekstiä työhuoneen
pimeydessä, ellei luottaisi siihen, että vielä joku päivä joku tulee taputtamaan
selkään. Tommi Melender vitsaileekin
esseessään Yhden hengen orgiat, että
jo Orwellin esseen alkukielinen otsikkokin on paljonpuhuva: ”jos lausuu ääneen
”Why I Write”, kuulee I-I-I eli minä-minä-minä.
Mutta kyllä muutkin Orwellin listaamat asiat pitävät
kutinsa. Itse ainakin tunnistan kakkosen ja nelosen vahvoiksi motiiveiksi
kirjoittamiselleni, erityisesti nelosen. Orwell toteaa esseessään, että
toisenlaisena aikana hän olisi saattanut päätyä kirjoittamaan aivan
toisenlaisista asioista, mutta vuosien 1936–37 kokemukset Espanjan
sisällissodasta muuttivat kaiken.
”Every line of serious work I have written
since 1936 has been written, directly or indirectly, against totalitarianism
and for democratic Socialism, as I understand it.”
Minulla ei tietenkään ole mitään vastaavaa käännekohtaa
elämässäni, joka olisi saanut minut kääntymään haikurunoista poliittiseen
kirjoittamiseen. Olen ollut niin kauan kuin muistan kiinnostunut nimenomaan
politiikasta ja poliittisesta kirjoittamisesta. Enkä nyt tarkoita vain edustukselliseen demokratiaan, puoluepolitiikkaan tai valtio-oppiin liittyvää politikkaa, vaan
politiikkaa sanan laajimmassa mahdollisessa merkityksessä, joka on
todellisuuden luomiseen, uusien perspektiivien synnyttämiseen, uusiin luoviin
tulkintoihin maailmasta tähtäävää toimintaa.
Ehkä kuitenkin vuonna 2008 (vai oliko se jo 2007?) alkanut
ja yhä jatkuva talouskriisi on selkeyttänyt ajatuksiani siitä, minkä takana
seison ja mitä vastaan haluan taistella. Kuvittelin naiivisti asioiden
muuttuvan kriisin seurauksena, mutta kaikki jatkuikin aivan kuin mitään ei
olisikaan tapahtunut. Se sai vallitsevan todellisuuden näyttämään niin
vialliselta ja vajavaiselta, että mielekkään elämän edellytyksenä oli
toisenlaisen todellisuuden kuvitteleminen. Minulle kirjoittaminen onkin ensi
sijassa vastarintaa aikakautemme teolliselle hulluudelle, ikuisen kasvun
illuusiolle, väärille profeetoille ja tiurismia, terästä, betonia, lasia,
lasersädettä, piinsirua pursuavalle yhteiskunnalliselle ilmapiirille. Se on
päättäväinen tapa sanoa: ”Pitäkää tunkkinne”.
Vaikka poliittiset tarkoitusperät ovat ensisijainen syy
kirjoittamiselleni, ilman esteettistä intoa en kuitenkaan kirjoittaisi
riviäkään. Tykkään lukea tekstejä joista aistii sen, että kirjoittaja on nähnyt
vaivaa etsiessään sanojen oikeaa rytmiä ja sointia. Nautin osuvista
havainnoista ja kiteytyksistä, ja näitä elementtejä pyrin myös saamaan omiin
teksteihini. Pelkät faktat eivät ole mitään ilman toimivaa muotoa, eivätkä
argumentit ilman tyylitajua. Aivan kuten hyvissä puheissa, pitää teksteissäkin
olla ethosta, pathosta ja logosta. Järkeä, tunnetta ja persoonaa. Vihaa ja
rakkautta. Kuten Erno Paasilinnalla,
Antti Nylenillä, Timo Hännikäisellä, Juha Seppälällä, Matti Mäkelällä tai Pentti
Linkolalla.
Kun Orwell toteaa esseessään, että hänen pyrkimyksensä on
tehdä poliittisesta kirjoittamisesta taidetta, voin vain nyökytellä, sillä se
on minunkin tavoitteeni – täsmälleen. Toivon, että joku vielä joskus sanoisi
minulle: ”Olen kanssasi eri mieltä kaikesta, mutta nautin silti tekstiesi
lukemisesta.” Se on kaunein kohteliaisuus, jonka kirjoittaja koskaan saada
osakseen.
”Hyvä kirjailija on kapinallinen, hän vastustaa laveata
tietä”, kirjoittaa Erno Paasilinna esseessään Lyhyt oppikirja. ”Ei voi olla
kirjallisuutta ilman kapinoivaa henkeä. Kirjoja voi toki olla, mutta ei
kirjallisuutta”, kirjoittaa Tommi Melender Yhden hengen orgioissaan. Olen
heidän kanssaan samaa mieltä. Hyvä kirjallisuus kumpuaa ristiriidasta maailman
kanssa. Se on esteettistä kapinaa, henkistä maanpakolaisuutta omien keskellä.
Se on erakon kapinaa, yksinäisyyttä ja uhmaa. Joillekin sen suoma vapaus,
etsintä ja yksinäisyys riittää. Minulle ei. Haluan olla mukana myös
toiminnallisessa taistelussa minulle tärkeiden asioiden puolesta. Mieluummin
mukana muokkaamassa agendaa kuin toteuttamassa jonkun toisen asettamia
tavoitteita, varsinkaan sellaisia, joita en kannata.
”Mutta jos lähdet politiikkaan, etkö silloin menetäkin
puolueettoman kommentaattorin roolisi?”, kyseli eräs ystäväni. Se on totta kai
mahdollista. Varoittelihan Orwellkin kirjoittajia pitämään näppinsä erossa
puoluekirjoista. Mutta Orwell totesi myös viisaasti, että mitä tietoisempi
kirjoittaja on poliittisista ennakkoasenteistaan, sitä paremmat mahdollisuudet
hänellä on toimia poliittisesti uhraamatta esteettistä ja intellektuaalista
integriteettiään. Siihen minäkin uskon, ja sen ovat myös useat toimijat
Soininvaarasta Donneriin todistaneet.
Mutta en minä heitä ihaile vaan Tony Judtin ja Timothy
Garton Ashin kaltaisia poliittisesti aktiivisia Eurooppa-tutkijoita, jotka
vaikuttavat journalismin, kirjallisuuden ja tutkimuksen välisellä harmaalla alueella
kommentoiden, ottaen kantaa, osallistuen ja ihanteidensa puolesta taistellen.
En kuvittele yltäväni heidän saavutuksiinsa, mutta vastaavissa rooleissa
haluaisin itsekin osallistua yhteiskunnalliseen vaikuttamiseen. Heidän polkua
seuratakseen tulisi varmaan tehdä väikkäri, joten ehkä sitä kohti seuraavaksi.
Minä, minä, minä. Tämäkin teksti kertoo taas minusta. Minun
mieltymyksistäni. Minun elämästäni. Minun haaveistani. ”Olet itsekäs ja
itserakas”, kuulen huudon. Ja totta kai se onkin. Kirjoitan usein
itsestäni, mutta yritän perustella sen siten, että sitä kautta esiin nousee myös yleisempiä näkökulmia ihmisenä olemisen ehdoista. Enkä ole ainut, joka näin tekee. Eräs mammutti julkaisi vasta 1000-sivuisen faktafiktiivisen omaelämäkerran. Norjalaisen hittikirjailija Karl Ove Knausgårdin omaelämäkerrallisessa romaanisarjassa Taisteluni on yli 3000 sivua. Noita lukuja katsoasseni voi huoletta todeta olevani itseriittoisuudessanikin vielä täysi amatööri. Heimoveli kuitenkin.
” The great mass of human beings are not
acutely selfish. After the age of thirty they abandon ambition - in many cases, indeed, they almost abandon the sense of being individuals at all - and live chiefly
for others, or are simply smothered under drudgery. But there is also the minority of gifted,
wilful people who are determined to live their own lives to the end, and
writers belong in this class.”
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti