Dear Eki,
Olenkohan normaali?
Minulla on nimittäin ollut jo pitkään sellainen tunne, että Suomi
on hyvä maa eikä sitä tule sanottua tarpeeksi usein. Minusta tuntuu, että tämä
maa on täynnä kitisijöitä, jotka vain valittavat ja vaativat, mutteivät laita
tikkua ristiin tämän maan ongelmien ratkaisemiseksi. Heidät pitäisi lähettää
Pohjois-Koreaan vierailulle, niin oppisivat arvostamaan. RETURN TICKET.
Katsos Eki, minä olen yksi heistä. Kuulun siihen
jälkimodernien yhteiskuntatieteilijöiden sukupolveen, joka on tottunut kritisoimaan
ja kyseenalaistamaan muttei arvostamaan. Ensimmäisistä tenttikirjoista opin,
että kansallistunne, suomalaisuus, ei ole mitään luonnollista ja alkuperäistä,
vaan keinotekoista lainatavaraa Euroopan suurista keskuksista. Se on
sosiaalinen konstruktio eli muutamien kuolleiden valkoisten miesten päässä
syntynyt ajatus, joka on sitten määrätietoisesti levitetty kansakunnan tajuntaan.
Aineopinnoissa sain sitten kuulla, että kansallistunne on
menneiden vuosikymmenien juttu. Se on poissulkevaa ja nurkkakuntaista eikä
oikein sovi tähän globalisoituvan ajan pirtaan. Siitä pitäisi pyristellä eroon
ja kasvaa eurooppalaisiksi tai jopa maailman kansalaisiksi. Impivaaralaisuus on
huono. Monikulttuurisuus on hyvä. Piste.
Usko pois Eki, paljon tuosta oppimastani olenkin sisäistänyt.
Monet nykypäivän "maahanmuuttokriitikot" ja kansalliskiihkoilijat
Suomi-riipuksineen ja Kiitos-paitoineen tuntuvat minusta aivan kuin vieraan
lajin edustajilta. Minun Suomeeni mahtuu kyllä, jos on valmis kunnioittamaan
täällä vallitsevia pelisääntöjä ja arvelee, että kestää marraskuun pimeyden.
Laiskureita, ryöväreitä, tasa-arvon vastustajia tai homojen oikeuksien vihaajia
en tänne kaipaa, mutta enpä usko että heitä on maahanmuuttajissa sen enempää
kuin kantaväestössäkään.
Kaikenmaailman vassarihippejä tai sotaintoilijoita en myöskään
koe läheisiksi heimoveljikseni. En voi ymmärtää yksiulotteista eliittikaunaa
tai pelkästään kaukomaihin kurkottavaa Olof Palme -etiikkaa, jonka mukaan on
jotenkin arvokkaampaa tuntea solidaarisuutta kymmenen tuhannen kilometrin päässä
nälkää näkevää kehitysmaalasta kohtaan kuin viereisessä vanhainkodissa
yksinäisyydestä kärsivää mummoa kohtaan. En voi myöskään ymmärtää, miksi on
siistiä laittaa inttikuva Facebookin profiilikuvaksi, koska kaikki militarismi
ja siltä haiskahtava kansallistunne on minulle täysin vierasta. En kaipaa
sotilasparaateja tai Tuntematonta sotilasta
itsenäisyyspäiviini. En kaipaa keinotekoista viholliskuvaa vasten
pönkitettyä kansallistunnetta. Maata pitää puolustaa tarvittaessa, mutta falski
voimien pullistelu saa puolestani jo painua unholaan.
Tiedätkö Eki, vaikka monet kanssakansalaiset ovatkin minusta melkoisia propellipäitä, en voi silti olla rakastamatta tätä kuviteltua
yhteisöä, jota Suomeksi kutsutaan. Tämä voi olla epäkorrektia sanoa, mutta olen
kiitollinen sille suppealle filosofien ja taiteilijoiden piirille, joka
kehitteli suomalaisuuden ja pakkosyötti sen kansanvalistuksella koko kansalle,
koska uskon, että juuri suomalaisuuden ideaa on kiittäminen monista niistä
tekijöistä, jotka ovat tässä maassa arvostettavaa. Se elähdytti taiteilijoita ja
arkkitehtejä. Se sai ihmiset uhrautumaan taistelussa yhtä 1900-luvun julminta
suurvaltaa vastaan. Se loi uskon yhteiseen Suomi-projektiin ja syyn kehittää
toimiva sosiaaliturva, ilmainen terveydenhuolto ja koululaitos, joiden ansiosta
Suomi on lähes kaikilla hyvinvoinnin mittareilla yksi maailman parhaista
valtioista elää (ks. lapsikuolleisuus, tulonjako, sosiaalinen liikkuvuus,
tasa-arvo jne).
Totta kai tiedän, että usko yhteiseen projektiin nimeltä
Suomi on mennyt jo aikaa sitten, jos sellaista koskaan olikaan. Me
nykysuomalaiset olemme kiinnostuneempia sisustamisesta, kokkailusta ja
mukavasta elämästä kuin kansallisesta projektista. Siinä missä ukrainalaiset
taistelevat kansalaisoikeuksistaan, me taistelemme oikeudesta tarjoilla ruokaa
takapihoillamme. Siinä missä pohjoisafrikkalaiset pyrkivät henkensä uhalla
Eurooppaan, me uhmaamme veritulppia charter-lennoilla Thaimaan lämpöön. Meille tärkeimmät
kansalaisoikeutemme ovat itsestään selvyyksiä, koska emme ole itse joutuneet
taistelemaan niiden puolesta. Kansakunnat ovat vahvoja vain synty- ja
rakennusvaiheissaan ja ajat entiset eivät koskaan enää palaa. Eikä
tarvitsekaan.
Minä myös tiedän, että se suomalaisuuden idea, josta edellä
mainitsin, on mahdotonta määritellä tarkasti, eikä sillekään ole tarvetta.
Suomalaisuuden idea elää ajassa, on taipuisa ja jatkuvassa muutoksessa. Se on
järkeä ja tunnetta. Jokainen sukupolvi luo siitä oman versionsa.
Minulle idea suomalaisuudesta tarkoittaa lähinnä uskoa
hyvään yhteiskuntaan, joka pohjautuu valistuksen arvoihin, kuten järkeen,
vapauteen, demokratiaan ja tasa-arvoon. Hyvässä yhteiskunnassa on sopivassa
määrin solidaarisuutta ja yksilön vastuuta. Kaikille pyritään takaamaan
mahdollisimman hyvät lähtökohdat elämään ja heikommista pidetään huolta.
Samalla muistetaan myös se, että yksilöillä on myös velvollisuus auttaa itse
itseään ja yhteiskuntaa. Oikeuksia ei voi olla ilman velvollisuuksia.
Hyvässä yhteiskunnassa voi kiihkeästi arvostella oloja
pelkäämättä joutuvansa vankilaan. Jopa typerimmille argumenteille annetaan
mahdollisuus, koska mielipiteen vapauteen kuuluu, että myös asioihin
perehtymättömillä on oikeus esittää kritiikkinsä. Lähtökohta on, että kukaan
arvostelija ei turhaan puhu.
Hyvässä yhteiskunnassa ihminen ei määrity olemisensa vaan
tekojensa kautta. Siksi suomalaisten on turha tuntea ylpeyttä vain siksi, että
he ovat suomalaisia. Teot määräävät sen, onko aihetta röyhistellä rintaa.
Harvalla oikeasti on, ja tämä pätee kaikkiin ihmisiin kaikkialla.
Kuten huomaat Eki, minun käsitykseni suomalaisuuden ideasta
on varsin joustava. Tällainenhan voisi olla myös käsitys vaikkapa
ruotsalaisuudesta, hollantilaisuudesta tai portugalilaisuudesta. Se on
tarkoituskin. En kaipaa etnisiä vastakkainasetteluja. En kaipaa viholliskuvia. Mutta kaipaan keskustelua suomalaisuuden
ideasta, koska minusta Suomi on kaikkine puutteineenkin hyvä maa. Minä olen
ylpeä tästä yhteiskunnasta jonka aiemmat sukupolvet ovat tänne rakentaneet ja pyrin
omilla toimilla vaikuttamaan siihen, että Suomi pysyy jatkossakin hyvänä maana
elää. Siksi en voi aina ymmärtää sitä intoa, jolla suomalaiset ruoskivat kulttuuriamme
nostamalla esiin vain sen pimeimmät puolet rasismista alkoholismiin. Kritiikki
on totta kai tärkeää, mutta muuttuessaan rituaalin omaiseksi itseruoskinnaksi,
se voi estää näkemästä kaikkia niitä hyviä asioita, joita olemme saaneet aikaan.
Ulkomailla matkustaessani en ole kuullut minkään toisen maan kansalaisten
ruoskivan niin rajusti omaa maataan kuin suomalaisten. Se hirvittää minua,
sillä minä olen yksi heistä. Silti aina kotiin palatessani muistan, kuinka hyvä
maa Suomi on elää.
Suomalaisena minulla on ollut suuri vapaus tulla ja mennä,
tehdä valintoja, nauttia pienpanimotuotteita, opiskella, pohtia elämän
tarkoitusta vailla suurta huolta huomisesta. Olen elänyt kaikilla mittareilla
niin laadukasta elämää täällä, että en tiedä olisiko se ollut kaltaiselleni
keskinkertaisuudelle mahdollista monessakaan muussa maassa. Tiedän toki,
etteivät kaikki ole olleet yhtä onnekkaita kuin minä enkä myöskään halua
selittää tyhjäksi yhteiskunnallisia konflikteja tai kasvavaa eriarvoisuutta.
Haluan vain tällä kauniilla ajatteluni kielellä ilmaista kiitokseni tälle
rakkaalle maalle, jolta olen saanut niin paljon. Toivon, että muutkin
kaltaiseni saivartelijat ymmärtäisivät välillä pysähtyä pohtimaan, kuinka
onnekkaita ovat, lopettaisivat turhan kitinän ja miettisivät välillä muutakin
kuin omaa persettään. Omasta puolestani voin vain sanoa: Kiitos 1983 – 2013!
Mutta se kysymys vielä Eki: osaatko sanoa, mistä tämä kauhea
peräaukon kutina johtuu? Onko normaalia?
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti