Tuopin ääressä tuli mieleen, että eduskuntavaalit lähestyvät
ja pian pitäisi taas päättää kenelle äänensä antaa.
Viime keväänä sain katsella poliittista kampanjointia
lähietäisyydeltä kiertäessäni eurovaalien tiedotuskiertueen mukana yhteensä 28
paikkakunnalla ennen vaaleja. Tapasin suurimman osan eurovaaliehdokkaista ja pääsin
seuraamaan vierestä, kuinka he itseään markkinoivat ja kohtasivat äänestäjiä. Se
antoi aika paljon perspektiiviä myös tulevien äänestyspäätösten tekemiseen.
Olen kiteyttänyt oppimani kolmeen prinsiippiin.
Ensimmäinen
prinsiippi: Älyllinen rohkeus
Minun ääneni tulee menemään ehdokkaalle, jolla on älyllistä
rohkeutta.
Yksi eurovaalikiertueen silmiinpistävimmistä havainnoista
oli se, miten monet ehdokkaat - kokeneetkin poliitikot - päätyivät vain
myötäilemään kansalaisten mielipiteitä, vaikka tiesivät näiden olevan väärässä.
Yrittäessään voittaa ääniä poliitikoilla tuntui olevan erittäin suuri houkutus
vastata kansalaisille niin kuin nämä haluavat vastattavan.
Jäin monesti ihmettelemään tätä äänestäjien mielistelyä,
sillä monet kohtaamani kansalaiset olivat kiitollisia, kun oioin heidän vääriä
käsityksiään EU:n budjetista, Euroopan parlamentin toiminnasta, byrokratian
kalleudesta, maataloustukien suuruudesta ja niin edelleen. Koin sen
velvollisuudekseni puoluepoliittisesti sitoutumattoman kansalaisjärjestön
edustajana. Totta kai sain myös paljon paskaa niskaan kun tarjosin älyttömien
väitteiden vastapainoksi faktoja, mutta yleisesti ottaen sain tästä
suorapuheisuudestani enemmän kiitosta kuin lokaa.
Samanlaiseen johtopäätökseen päätyy Osmo Soininvaara kirjassaan
Vihreä politiikka. Hän kertoo tarinan
parinkymmenen vuoden takaa, jolloin Helsinkiin tehtiin suurta energiaratkaisua.
Ensin kaavailuissa oli rakentaa kivihiilivoimala Vuosaareen. Vuosaarelaiset onnistuivat
kuitenkin blokkaamaan sen äänekkäällä protestillaan ja valtuusto päätyi lopulta
kannattamaan maakaasuvoimalaa saastuttavan kivihiililaitoksen sijaan.
Sen sijaan että vuosaarelaiset olisivat olleet kiitollisia,
he vaativat, ettei maakaasuvoimalaakaan saa sijoittaa Vuosaareen, vaan
esittivät sen paikaksi köyhempää naapurikaupunginosaa Myllypuroa. Asian
tiimoilta järjestettiin paneelikeskustelu, jossa vuosaarelaisilla oli
mahdollisuus tentata eri puolueiden edustajia. Tällaisille tilaisuuksille
ominaiseen tyyliin valtuutetut olivat myötäilleet asukkaiden mielipiteitä ja
kertoneet vievänsä asukkaiden huolet ryhmien tietoon.
Kun hänen vuoronsa tuli, Soininvaara kertoi
vuosaarelaisille, että nyt kun kivihiilivoimala oli urhoollisesti taisteltu
nurin, lupaus maakaasuvoimalan toteuttamisesta täytyy saattaa päätökseen.
Myllypuroon voimalaa ei voi viedä, koska voimalaitosta täytyy lauhduttaa
kesäisin merivedellä, kun kaukolämmöllä ei ole menekkiä. Myllypurossa ei ole
merta. Väki oli kuunnellut hiirenhiljaa ja antanut lopulta raikuvat aplodit
Soininvaaralle. Ihmiset olivat kiitollisia siitä, että joku oli kertonut
heille, mistä on kyse. Se oli saattanut muiden kiemurtelun huonoon valoon. Soininvaara
kirjoittaa:
"Usein kuulee toistettavan presidentti Kekkosen sanontaa, jonka mukaan asiat ovat sitä, miltä ne näyttävät. Harvaa ajatustapaa inhoan niin paljon kuin tuota. Päättäjät ovat etuoikeutetussa asemassa saadessaan paljon enemmän tietoa kuin äänestäjänsä. Se antaa heille velvollisuuden kertoa mitä tietävät, niin kuin purjelaivan mastoon nostetun tähystäjän on kerrottava edessä näkyvästä riutasta, vaikka tieto olisi epämiellyttävä. Poliitikon velvollisuus on saada näyttämään asiat siltä, mitä ne ovat. Sitä myös äänestäjät arvostavat."
Omat kokemukseni tukevat Soininvaaran havaintoja siitä, että
liian monet poliitikot aliarvioivat äänestäjien ymmärrystä ja rehellisyyden
kunnioitusta.
Toinen prinsiippi:
Kiinnostavat omat ajatukset
Minun ääneni tulee menemään ehdokkaalle, jolla on
kiinnostavia omia ajatuksia.
Eurovaalikiertueella huomasin, että vain harvalla on.
Useimmat vain toistelivat puolueidensa ohjelmiin kirjattuja laveita tavoitteita
tai pyrkivät ratsastamaan jo pinnalla olevilla suosituilla teemoilla.
Populistisia heittoja turhien direktiivien karsimisesta kuultiin paljon enemmän
kuin järkeviä linjauksia EU:n talouden tai politiikan oikeasti merkityksellisistä
kysymyksistä.
Jari Tervo kirjoitti Koljatissa, että ihminen on demarisana
ja ihmisen arki on superdemarikäsite. Monet ehdokkaat todella kierrättivät
puheissaan tällaisia kansan suussa pyöriviä yleisiä latteuksia. Minun ehdokkaani
ei tällaiseen sorru, vaan hän kykenee itsenäiseen analyysiin ja asettaa aina
kokonaisuuden edun pikkupolitikoinnin edelle. Hän ei koskaan ole mistään asiasta
jotain mieltä vain sen takia, että sattuu edustamaan jotain puoluetta.
Kolmas prinsiippi: Karisma
Minun ääneni tulee menemään ehdokkaalle, jolla on
riittävästi karismaa.
Poliitikolla tulee olla viehätysvoimaa. Hänen täytyy osata
kohdata ihmisiä ja saada kiinnitettyä heidän huomio itseensä. Poliitikon työstä
iso osa on puhumista. Se kuvastuu jo siinä, että parlamentin kantasana on parler, puhua. Eduskunta on puhekunta.
Jos ehdokkaalla ei ole kykyä tulla kuulluksi, hän ei tule pärjäämään poliitikon
työssä.
Eurovaalikiertueella tuli nähtyä paljon ehdokkaita, joilla
oli kiinnostavia linjauksia esitteissään, mutta ei ollenkaan kykyä vedota
ihmisiin. Vallan käyttö on kovaa peliä. Siinä ei pärjää pelkkiä faktoja
luettelemalla. Täytyy olla kykyä vedota myös ihmisten tunteisiin.
Minun ehdokkaani täytyy pystyä vakuuttamaan ihmiset niin
toriympäristössä kuin vallan käytävillä. Hän on asiantunteva, mutta ei nörtti
eikä pelkkä asiapentti. Hän osaa myös heittää läppää. Hänen kanssaan on hauskaa
tuopin ääressä.
***
Tällaisia ominaisuuksia minä edellytän ehdokkaaltani. Saapa nähdä löytyykö kriteerit täyttävää.
Ps. Kuvassa oleva henkilö ei ole ehdolla näissä vaaleissa, eikä muuten ole Osmo Soininvaarakaan.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti