Ihmisillä on usein vahvoja mielipiteitä asioista joita he eivät
tunne. Viime keväänä kävin esimerkiksi typerryttävän keskustelun Pentti
Linkolasta henkilön kanssa, joka ei ollut lukenut yhtään Linkolan kirjoittamaa
kirjaa. Silti hänen mielestään oli selvää, että Linkola on ”hullu” ja ”natsi”
tai ”hullunatsi”, kuinka vaan.
Linkolan tavoin Matti Klinge on hahmo (Linkolan aikalainen muuten),
josta ihmisillä on vahvoja mielipiteitä. Paronimainen hahmo, elitisti,
flanööri, jäykkis, tärkeilijä, hienostelija, pikkumainen olisivat varmaan ensimmäiset
adjektiivit, joista lähdettäisiin liikkeelle. Jonkin noista adjektiiveista
olisin varmaan itsekin valinnut ennen hänen kirjoituksiinsa tutustumista.
Ensikosketukseni Klingen tuotantoon sain vuonna 2008,
jolloin selailin pari osaa hänen suositusta päiväkirjasarjastaan. Kirjoilla oli
hienot nimet, kuten Klingellä aina on – Rooma,
Moskova, Sesenheim: päiväkirjastani 2004-2005; Nainen kävi parvekkeella: päiväkirjastani 2007-2008 – ja kansia
koristivat Klingen itse maalaamat taulut. Muistan, että panin jo tuolloin
merkille, että Klinge on hyvä kirjoittaja ja originelli ajattelija, mutta
päiväkirjat olivat niin kiireellä toimitetun oloisia, täynnä sekalaisia
kirjoituksia sieltä täältä, eri puolilla pidettyjä esitelmiä ja puheita jne.,
että vielä tuolloin ei kipinä tutustua laajemmin hänen tuotantoonsa leimahtanut
liekkeihin.
Piti odottaa aina syksyyn 2013 asti. Kirjamessuilla
kierrellessäni huomasin Siltalan ständillä, että Klingen vanhoista klassikoista
oli otettu uusintapainos. Esseekirjat Vihan
veljistä valtiososialismiin ja Bernadotten
ja Leninin välissä oli saatettu tyylikkäästi yksien kansien väliin.
Pyörittelin kirjaa käsissäni tovin, kääntelin, vääntelin ja hypistelin, mutta
päälle kolmenkympin hinta sai minut vielä tuolloin jättämään kirjan hyllyyn.
Heti kotiin päästyäni tsekkasin kuitenkin kirjan hinnan nettikaupasta ja löydettyäni
sen melkein kympin ”messutarjoushintaa” halvemmalla, laitoin kirjan
tilaukseen.
Kirja saapui nopeasti, jo parin päivän päästä. Luin sen
lähes samalta istumalta useassa kohdassa innostuneesti hymähdellen. Tarkemmat
yksityiskohdat ovat jo päässeet unohtumaan, mutta muistan, että tekstit
tuntuivat poikkeuksellisilta, koska niissä Suomen historian tapahtumia
kytkettiin kansainvälisiin virtauksiin tavalla johon en ollut törmännyt
aiemmin. Klingen kirjoittama historia ei tuntunut pelkältä ”historialta” vaan
hänen teksteissä yhdistyivät hienolla tavalla sosiologiset, valtio-oppineet
sekä kulttuuri- ja aatehistorialliset perspektiivit. Jokaisessa esseessä oli
jokin kiinnostava uusi kulma. Jokainen kirjoitus pyrki murtamaan jonkin yleisen
väärinymmärryksen.
Sittemmin olen tankannut Klingeä jo useamman opuksen verran,
ehkä liikaakin koska tuntuu, että monet kaverit laittavat jo kädet korvilleen
ja aivot autopilotille kun edes mainitsen kyseisen miehen nimen. Mainittakoon
kuitenkin, että tämän vuoden aikana olen lukenut Klingen molemmat
muistelmateokset Kadonnutta aikaa
etsimässä ja Upsalasta Pariisiin,
esseekokoelmat Mannerheim, mesimarja, myytti
ja Romanus Sum, Suomen kansallisia
symboleita käsittelevän teoksen Suomen
sinivalkoiset värit, yleisteoksen Suomi
Euroopassa ja Helsingin historiaa käsittelevän teoksen Helsinki, Itämeren tytär. Sen lisäksi olen ostanut hyllyyni
lukemista odottamaan Suomen 1800-luvun historiaa käsittelevän teoksen Keisarin Suomi sekä kansallisrunoilija Runebergin
poliittiseen ajatteluun paneutuvan kirjan Poliittinen
Runeberg. Klingen tuoreimman historiateoksen Pääkaupunki: Helsinki ja
Suomen valtio 1808-1863 aion myös hankkia jossain vaiheessa.
Mistä tällainen innostus?
Ensinnäkin minua viehättää suuresti Klingen tapa kertoa
historiasta pääasioita korostamalla, ei detaljeja luettelemalla, koska
historiassa minua kiinnostavat nimenomaan suuret linjat, eivät yksittäisten
tapahtumien tarkat yksityiskohdat. Klingeä kannattaa lukea, jos haluaa
esimerkiksi ymmärtää, kuinka Suomi on syntynyt ideana, käsitteenä ja
valtiokansana. Nuijasodan yksityiskohtaista kuvausta etsivien kannattaa
hakeutua toisten kirjoittajien pariin. Näin Klinge kuvaa omaa kirjoitustapaansa
muistelmiensa toisessa osassa:
”Julkisuudessakin on kirjoitettu siitä, että maalaan kuvaa menneisyydestä leveällä pensselillä. Tietenkin pyrin koko ajan pitämään pääasian, suuret linjat mielessäni – mitä suinkaan kaikki eivät tee -, mutta se ei merkitse sitä, etteikö perustyötä olisi tehty. Vanhan vertauksen mukaan telineet on purettava pois, kun rakennus on valmis. Asiantuntijat, siis pieni vähemmistö, pystyy kuitenkin varsin hyvin ymmärtämään, että telineitä on kyllä tarvittu ja pystytetty.”
Toiseksi minua kiehtoo Klingessä hänen tiedonihanteensa,
joka vastaa hyvin pitkälti omaani. Klingen mielestä tiedon tulee olla
aktiivista ja yhteiskunnassa toimivaa, ei passiivista ja tarkkailevaa. Tieto ei
saa jäädä yliopiston käytäville. Siksi hän tähdentää konstruktioiden,
analyysien ja synteesien kokonaisvaltaista hahmottamista, ymmärtämistä, faktojen
kertomiseen painottuvaa mekaanispedanttisen asenteen sijaan. Pyrkimyksenä on
antaa suurelle yleisölle välineitä ymmärtää historian suuria linjoja.
Täten ei liene ole yllättävää, että oppineisuuden perikuva
Klinge kaihtaa pedanttisuutta. Laajasta lukeneisuudestaan huolimatta Klinge ei
ole omien sanojensa mukaan halunnut leimautua lukutoukaksi tai tieteelliseksi
metodiniiloksi, vaan kertoo kärsineensä siitä, jos tiede ja yliopisto ovat tai
ne mielletään kummallisten originaalien ja ”elävässä elämässä” pärjäämättömien
poikkeavien tyyppien maailmaksi. Hänestä pöyhkeä oppineisuuden arvostaminen ja
akateeminen itsetyytyväisyys ovat vapaan ihmisen kahleita.
”Spesialistimainetta kammoan edelleen, niskakarvani nousevat pystyyn aina kun joku (turhaan ja tarpeettomasti sinänsäkin) aloittaa puheen tyyliin ”Te joka olette sitä ja sitä”. Minä en halua olla ja vastata siinä ja siinä ”ominaisuudessa”, vaan vapaana ihmisenä ja kansalaisena!”
Spesialisteja ja erityisasiantuntijoita yliarvostavassa
Suomessa tällainen vapaan kansalaisuuden ajatuksen korostaminen on hyvin
poikkeuksellista. Siinä näkyy Snellmanin kasvatus- ja yliopistofilosofian suuri
vaikutus Klingen ajatteluun. Tärkeintä on yksilön kasvaminen henkisesti
itsenäiseksi ihmiseksi ja kansalaiseksi, ei fakkierikoistuminen.
Tähän samaan ideaaliin kuuluu olennaisesti myös
yhteiskunnalliseen toimintaan osallistuminen. Klinge onkin ollut mukana
monenlaisessa vaikuttamistyössä, jota hän pitää tärkeänä myös menneisyyden
ymmärtämisen kannalta. Muistelmissaan hän kertoo, että on usein jäänyt
ihmettelemään ja harmittelemaan monen kollegan kirjoja, jotka maistuvat vain
arkistolta, ilman niin poliittisen kuin individuaalisenkaan kokemuksen antamaa
merkityssyvyyttä. Itsekin voin todeta, että kyllä näitä ”taulusienten päällä
istujia” tuli nähtyä aivan riittämiin myös Tampereen yliopistossa.
Kolmanneksi minua kiehtoo klingeläisyydessä hänen
kansalaisuuskäsitykseensä liittyvä pyrkimys pysyä erossa kaikista kategorioista.
Muistelmissaan hän toteaa, ettei ole uransa alusta alkaen mahtunut ”lehdistöhistorian”
tai ”poliittisen historian” kaltaisiin kategorioihin, koska on pyrkinyt
yhdistämään näitä ja muita aspekteja yhteen, koska ne esiintyvät elävässä
elämässä yhdessä. Hänen mielestään vain historioitsijat, jotka eivät itse elä
elävää elämää, joiden suonissa virtaa veren sijasta mustetta”, pyrkivät
kategorisoimaan todellisuuden sellaisiin karsinoihin, jotka eivät lähde
empiriasta, vaan ovat ”aivokummituksia”.
Itsekään en ole koskaan oppinut ymmärtämään oman oppiaineeni valtio-opin erilaisia "koulukuntia" tai sitä, miksi tällaisten keinotekoisten kategorioiden tulisi antaa vaikuttaa ajatteluun. En myöskään koskaan ole oppinut kutsumaan itseäni valtio-oppineeksi tai "politologiksi". Minulla ei ole mitään oppiaineeseeni liittyvää identiteettiä. Ihan kuin ajatteluani ohjaisi se, että olen sattumalta lukenut yhtä oppiainetta hiukan toista enemmän.
Itsekään en ole koskaan oppinut ymmärtämään oman oppiaineeni valtio-opin erilaisia "koulukuntia" tai sitä, miksi tällaisten keinotekoisten kategorioiden tulisi antaa vaikuttaa ajatteluun. En myöskään koskaan ole oppinut kutsumaan itseäni valtio-oppineeksi tai "politologiksi". Minulla ei ole mitään oppiaineeseeni liittyvää identiteettiä. Ihan kuin ajatteluani ohjaisi se, että olen sattumalta lukenut yhtä oppiainetta hiukan toista enemmän.
Ainut leima, jonka Klinge saattaisi suostua ottamaan
kantaakseen, lienee ”kulttuurikonservatiivi” tai ”taisteleva humanisti”. Ainakin
hän kirjoittaa muistelmiensa kakkososassa, että historiallisen ja esteettisen
siis moraalisen sivistyksen säilyttämisestä ja varjelemisesta tuli hänen 60-lukunsa
ja myöhemmän elämänsä tärkeä johtoaihe. Klingelle konservatismi ei ole
kuitenkaan ”koti, uskonto, isänmaa” -konservatismia, vaan ”taistelevaa
humanismia” sivistyksen puolesta tehokkuusajattelua vastaan. Samanlaista ”säilyttävää
ja varjelevaa” huolta kaupunkiympäristöistä, joihin luonnonsuojeluideologia
pyrki kiinnittämään maaseutuluonnon suhteen. Klinge korostaa, että hän tahtoi
jo aikanaan tehdä selvän pesäeron niihin itseään ’konservatiivisiksi’
luonnehtiviin piireihin [kokoomuslaisiin], jotka eivät todellisuudessa olleet
minkään säilyttämisen, konservoimisen kannalla, vaan juuri päinvastaisen linjan
asialla.
Yhtä kaikki, ehkä kaikista edellä mainituista tekijöistä
huolimatta tärkein syy, joka saa minut palaamaan Klingen tuotantoon kerta
toisensa jälkeen, on hänen kirjoituksistaan huokuva vanhan ajan
sivistysporvarillinen etiikka ja moraali. Hän puhuu termeistä sivistys, tyyli,
hyve, kauneus ilman lainausmerkkejä, joka on jotenkin uskomattoman vaikuttavaa
ironiseen etäännyttämiseen taipuvaisena aikanamme. Hänen kirjoituksista kuultaa
läpi sellainen sivistystahto, löytämisen riemu ja ajattelun hurma, ”iloinen
tiede”, joka tarttuu lukijaan ja saa lukijan tarttumaan kirjaan. Jos on kyllästynyt
tiurismia, terästä, betonia, lasia, lasersädettä, piinsirua, koulutuksen
välineellisyyttä ja self help –ideologiaa tiukuvaan yhteiskuntailmastoon,
kannattaa hengähtää hetki Klingen tekstien parissa. Voin taata että se kannattaa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti