"Direktiivit kieltävät kohta saunasta löylyt ja savun tuoksun", spekuloitiin Ilta-Sanomien pilakuvassa vuonna 2003.
Juttu julkaistiin ensin verkossa otsikolla ”Voiko tämä olla totta: EU kieltää peitot alle 9 kuukauden ikäisiltä vauvoilta”. Myöhemmin juttu otettiin alas ja palautettiin verkkoon vielä samana päivänä lievennetyllä otsikolla ”Suomalaisjärjestö pelkää, että EU-standardi kieltää peitot alle 9 kuukauden ikäisiltä”. Jutun loppuun oli lisätty teksti, jossa kerrotaan, että tekstiä on editoitu, otsikkoa muutettu ja tiedot mahdollisesta peittokiellosta perustuvat vain Tekstiili & Muoti ry:n tietoihin.
Verkossa siis julkaistiin kiireellä uutinen, jonka klikkiarvoa ei haluttu pilata faktoja tarkistamalla. Myöhemmin juttuun tehtiin välttämättömät korjaukset, mutta tässä vaiheessa se oli jo levinnyt laajalle. Euroskeptiset kansalaiset saivat taas lisätodisteen EU:n järjettömyydestä.
En osaa sanoa vielä onko Tekstiili & Muoti ry:n väitteissä mitään perää, mutta oikeastaan se ei ole edes oleellista sen rinnalla, että yksittäisen etujärjestön väitteet julkaistiin tarkastamattomana. Iltapäivälehdissä tarkastamattomia EU-kummallisuuksia on julkaistu vuosien varrella paljonkin. EU:n on väitetty muun muassa kieltävän joulutorttujen luumuhillon, grillauksen, ilmapallojen puhaltamisen ja saunaklapit (Katso kuvat!). Tällaisilla kaupunkitarinoilla on varmaan saatu lisättyä myyntiä, mutta totuuden kanssa niillä ei ole mitään tekemistä.
Tällä kertaa EU-kummallisuudella klikkejä kalasteli laatulehdeksi laskettava Aamulehti. Onko tämä merkki siitä, että klikkijournalismin aikakaudella iltapäivälehtien toimintatavat rupeavat leviämään myös laatulehtiin? Toivottavasti ei. Aikana jolloin MV-lehden kaltaiset disinformaatiosivustot valtaavat alaa, toivoisi laatujournalismilta yhä tarkempaa otetta faktojen suhteen.
Olen väitöskirjatutkimustani varten tutkinut kaikki Helsingin Sanomien, Savon Sanomien ja Ilta-Sanomien printtilehdissä julkaistut "EU kieltää" -artikkelit Suomen EU-jäsenyyden ajalta. Niissä
iltapäivälehden tapa raportoida EU-asioista erosi vielä selvästi laatulehtien
painotuksista. Siinä missä Ilta-Sanomien ”EU kieltää” -uutisissa EU näyttäytyi
pikkuasioihin puuttuvana kulttuurihäirikkönä, joka asettaa järjettömiä kieltoja
tervan ja lakritsipiippujen kaltaisille asioille, Helsingin Sanomissa ja Savon
Sanomissa korostui EU:n rooli sisämarkkinoiden vartijana ja kauppapoliittisena
toimijana. Toki Helsingin Sanomien ja Savon Sanomienkin seulasta oli päässyt
läpi muutama EU-kaupunkitarina – kuten HS:n uutinen siitä, että EU kieltää
kirkkourkujen valmistuksen (HS 23.3.2006) ja Savon Sanomien kalakukko-uutisointi – mutta kokonaiskuva oli silti hyvin toisenlainen kuin
Ilta-Sanomissa. Valtaosa Helsingin Sanomien ja Savon Sanomien ”EU kieltää”
-artikkeleista on tylsiä ja arkipäiväisiä tyyliin: ”EU kieltää fuusion”, ”EU
kieltää yksipohjaiset öljytankkerit”, ”EU kieltää viemästä ympäristölle
vaarallisia jätteitä Afrikkaan” tai ”EU kieltää farkkujen harmaatuonnin”.
Oikeasti tällaisten päätösten vaikutus ihmisten arkeen on paljon merkittävämpi,
kuin kuviteltujen terva- tai lakriksipiippukieltojen, mutta ne eivät jää
kenenkään mieleen eikä niillä myydä lehtiä. Irlannin Eurooppa-liike jakoi
vuoden 2014 eurovaalien alla mainoskyniä, joissa luki teksti: ”EU is like this
pen, boring but useful”. Tekstissä kiteytyy onnistuneesti tässäkin
tutkimuksessa esiin nouseva EU-viestinnän dilemma. Arkipäiväisimmillään EU on
usein hyödyllinen mutta tylsä. Siitä on vaikea repiä myyviä otsikoita faktoja
oikomatta.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti