Olen lukenut Thomas Mannin Taikavuorta reilut kolme viikkoa eikä paksu kirja ota loppuakseen.
Kerronta on laahaavaa ja printti pientä. Aion kuitenkin lukea tämän
"suuren eurooppalaisen romaanin" loppuun asti, kappale kappaleelta,
sivu sivulta. Miksi ihmeessä?
Kun intohimoinen suhtautumiseni jalkapalloon rupesi hiipumaan
joskus lukioikäisenä, löysin tilalle kirjallisuuden. Oikeastaan se ei ollut
yllättävää, koska kotona oli aina luettu paljon ja kirjoja oli joka puolella. Aika
oli vain tullut kypsäksi.
Ensimmäinen suuri romaani, joka kolahti tajuntaani oikein
kunnolla, oli Waltarin Sinuhe egyptiläinen.
Muistan itkeneeni, kun Sinuhe petti ottovanhempansa antamalla petollisen naisen
vietellä itsensä. Luin heti perään monta muutakin Waltaria, ainakin Karvajalan ja Illusionin, ja kipinä syttyi. Siitä asti olen pyrkinyt pitämään
koko ajan jonkin laajan teoksen työn alla.
En olisi sellainen ihminen kuin olen, jollen olisi
innostunut lukemisesta myöhäisteini-iässä. Kirjat ovat opettaneet minulle keskittymiskykyä
ja pitkäjänteisyyttä sekä inhimillisen elämän ja psykologian tajua. Niillä on
ollut suuri vaikutus moraaliseen kehitykseeni, ihanteisiini ja arvostuksiini.
Näenkin itseni paitsi kodin, ympäristön, koulun, urheiluporukoiden ja tietyn
aikakauden lisäksi hyvin suuressa määrin myös lukukokemusten hahmottamana
olentona. Kuten Matti Klinge kirjoittaa muistelmateoksessaan Kadonnutta aikaa löytämässä:
”Kukapa ei jo lapsena
ja myöhemminkin vertaisi itseään romaanien ja näytelmien henkilöihin – Athos
tai Aramis, mutta ei Porthos eikä myöskään liian reipas d’Artagnan – pohtinut
itseään ruhtinas Andrein ja Pierre Bezuhovin tyyppien yhdistelmänä…”
Niin, kukapa ei. Itse en tosin koskaan ole samaistunut sankareihin,
vaan Frédéric Moreaun, Rouva Bovaryn ja Pate Teikan kaltaisiin herkkiin ja
ailahteleviin, identiteettinsä kanssa kamppaileviin hahmoihin.
Lukemaan minua ajavat perusinhimilliset tarpeet, kuten
tirkistelynhalu, uteliaisuus, halu liikuttua ja samaistua tai tarve saada
lohtua, mutta niiden rinnalla on myös aina kulkenut vahva sivistystahto, halu
oppia uutta, kehittyä henkisesti ja kasvaa siten osaksi kirjallista
kulttuuritraditiota. Minulle kirjallisuus, ja nimenomaan klassillinen
kirjallisuus, on sivistyksen tärkein välikappale. Klassillisella tarkoitan tässä
sitä kirjojen suositeltavaa parhaimmistoa, jonka pitkä ajanjakso on nostanut
valtavasta kirjojen määrästä esiin. Tähän kategoriaan kuuluu ehdottomasti myös
Thomas Mannin Taikavuori, jonka
lukemalla uskon lujittavani asemaani siinä kansainvälisessä lukeneiden
yhteisössä, jota sivistyneistöksikin kutsutaan.
Totuus on kuitenkin, ettei kirjallisella sivistyksellä ole
enää samanlaista statusarvoa yhteiskunnassamme kuin aiemmin. Harvat ikäiseni
koulutetutkaan ihmiset lukevat enää muuta kuin dekkareita ja bestseller- ja viihdekirjallisuutta.
Toki vanhenevassa väestössämme riittää vielä myös Dostojevskinsa ja
Flaubertinsa tuntevia kulttuuritätejä ja eläkeläisrouvia, kuten Helsingin
Sanomien suomalaisten 2000-luvun makua käsittelevästä jutusta kävi ilmi, mutta
totuus on, etteivät klassinen sivistys ja korkeakulttuurin arvostus ole enää
samanlaisia sosiaalisen aseman markkeeraajia kuin ennen. Nyt koulutetut
ihmiset, kuten Tommi Melender kirjoittaa, erottautuvat pikemminkin terveillä
elämäntavoilla sekä hyvällä ruoka- ja sisustusmaulla. Sivistysporvari on tehnyt
tilaa lifestyleporvarille, joka on jo pitkään näkynyt myös television
ohjelmatarjonnassa.
Voi olla, että ajan myötä myös se, mitä pidämme yleissivistyksenä,
tulee muuttumaan, ja on toki jo muuttunutkin. Edellä mainitussa Helsingin
Sanomien jutussa kerrottiin, että laaja-alaisuudesta on tullut uusi ihanne.
Nykyisin täytyy tuntea myös populaarikulttuuria, kuten tv-ohjelmia,
some-ilmiöitä ja julkkiksia. Sillä osoitetaan, että ollaan avoimia ja
ennakkoluulottomia. Klassisen musiikin, näyttämötaiteen ja kirjallisuuden
tuntemuksella on yhä paikkansa, mutta vain niitä tuntemalla on yleisimmistä
kahvipöytäkeskusteluista auttamatta pihalla.
Niin muuttuu maailma, Eskoni, mutta muuttukoot. Vaikka
olenkin kova poika lukemaan, en ole koskaan mieltänyt itseäni lukutoukaksi vaan
laaja-alaisesti kaiken maailman asioista kiinnostuneeksi vapaaksi
kansalaiseksi. Vierastan pedanttisuutta, pöyhkeää oppineisuuden arvostamista ja
akateemista itsetyytyväisyyttä. Arvostan suuresti ihmisiä, joilla on laaja
henkinen liikkumavara, jotka pystyvät sujuvasti siirtymään pissi-kakka
-huumorista analyyttiseen ajankohtaisia asioita, politiikkaa tai kirjallisuutta
käsittelevään keskusteluun. Minulle eivät yleissivistys ja sivistynyt ihminen
ole muutenkaan voittopuolisesti tiedollisesti painottuvia termejä, vaan
tärkeämpiä ovat käsitteisiin sisältyvät moraaliset ominaispiirteet, kuten
kohteliaisuus, ystävällisyys, huomioonottavaisuus, kiinnostuneisuus (toisista
ihmisistä ja maailmasta) ja kyky asettua toisen asemaan.
Pari päivää sitten lounaalla kerroin ohimennen kaverilleni,
että olen viime viikot lukenut Mannin Taikavuorta. Myönsin auliisti kirjan
olleen niin raskasta luettavaa, että saadakseni sen joskus luetuksi, olen
asettanut itselleni 50 sivun päivätavoitteen. Siihen kaverini totesi vain
naureskellen, että vielä tuolla puheella en saanut hänelle kirjaa myydyksi.
Eikä yli 700 sivuinen raskassoutuinen maailmankirjallisuuden klassikko olekaan
totta vie helppo ”myydä”. Esseisti Kalle Haatajakin kertoi Pitkäveteisyyden filosofia -kirjassaan aloittaneensa sen kolme
kertaa ja tympääntyneensä aina sen hitaaseen kerrontaan. Lopulta sairastuttuaan
flunssaan hän pääsi sisään sen hitaaseen kerrontaan ja yllättäen päähenkilö
Hans Castorpin yksinkertaiset päivärutiinit veivätkin mukanaan. Hän kertoo
jännittäneensä, paljonko Hansilla oli kuumetta kunakin päivänä, toteutuisiko
tavanomainen kävelyretki tuollaisessa kuumeessa ja kolauttaako huonomman
venäläispöydän ambivalentti neito jälleen
ovea. Ja ehkä siinä onkin koko kirjan syvin opetus: kuvailemalla tarkasti
1900-luvun ensimmäisten vuosikymmenten verkkaista elämän kulkua, Hans Castorpin
ihanaa joutenoloa, Mann saa meidät pohtimaan omaa elämänrytmiämme ja
suhtautumistamme aikaan. Siinä jo sivistystä kerrakseen.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti